Optimalisatie logistieke ketens draagt bij aan verbeteringen van inbound tot arbeidsplaatsen en processen

Hans optimaliseerde bij de SNCB (Société Nationale Chemins de Fer Belges) in Salzinnes Namur België de logistiek ketens.

Voor de vierledige kast van het model AM75 werden verbeteringen aangebracht vanaf inbound tot arbeidsplaatsen en processen door een optimale stroom te genereren.

In het kort:
De AM75 wordt volledig gemoderniseerd en nadat ze gestript zijn van de oude onderdelen, worden de lege kasten weer volledig nieuw opgebouwd.

MS 75-77(m) - Vierledige
Deze vierledige motorstellen, die in de volksmond bekend staan als varkenskoppen, waren oorspronkelijk grijs en oranje. Later werden ze bordeaux geschilderd. Na de modernisatie hebben ze weer een gele neus, een blauwe band onder, 2 tinten grijs op de carrosserie en rode deuren.

Bouwjaar: 1975-1979
Aantal: 44
Maximumsnelheid (km/u): 140
Gewicht (ton): 220
Zitplaatsen: 354
Spanning (kV): 1,5= 3=
Internationale ritten: Ja, tot Roosendaal (NL)
Gemoderniseerd: vanaf 2015
Vermogen (kW): 1535




Door te standaardiseren volgens de 5S methode (KAIZEN) werden zowel de externe alsmede de interne stromen beter zichtbaar en beheersbaar. Ook de verpakkingen en de dragers werden onder de loep genomen met als eindresultaat drastisch minder schade en missende onderdelen. Het opstellen van werkinstructies en procedures bracht meer structuur en efficiency in de dagelijkse operatie. Ook is de zogenaamde dubbele bevestiging van verzending en ontvangst (zichtbaar in hun SAP-systeem) geïntroduceerd.

Montage in de nieuwe versie AM75

Kortom een succesvol project dat wij als Trento hebben mogen afronden. Momenteel ben ik bij de NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen) te Mechelen ook bezig met optimalisatie van de supply chain in verschillende projecten. Het eerste project betreft demontage van alle (!) onderdelen van de “varkenskoppen".

Het aantal kasten voor de demontage is 56 (14 x 4). Er worden “slechts" 170 onderdelen hergebruikt na reiniging, revisie en reparatie. Deze worden intern verbruikt of naar andere sites verstuurd, zoals bijvoorbeeld in Salzinnes, Mons, Antwerpen, Gent/Brugge, Luik en Hasselt.

Vorige pagina
Wij vragen jouw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Meer informatie over wat cookies zijn, welke cookies op onze website worden gebruikt en wat ze bijhouden is beschikbaar in het onderdeel cookies van ons privacy statement
Akkoord Niet akkoord