NL flag DE flag UK flag
Uitdagende projecten in complexe omgevingen!

Uitdagende projecten in complexe omgevingen!

Passie voor techniek!

Passie voor techniek!

Een carrière lang leren!

Een carrière lang leren!

Wij zetten onze klanten op het goede spoor!

Wij zetten onze klanten op het goede spoor!

Oog voor detail!

Oog voor detail!

Eerste ‘VIRM-dubbeldekker‘ op werkplaats uit elkaar gehaald voor volledige metamorfose

Ook de laatste vloot intercitytreinen van NS begint te verouderen. De vervoerder is daarom vorig week in alle stilte begonnen met het slopen van de inmiddels 20 jaar oude, zogenoemde
VIRM-dubbeldekkers. In de werkplaats van het eigen onderhoudsbedrijf NedTrain in Haarlem worden de treinen helemaal leeggehaald, om weer als nieuw te worden opgebouwd. De
eerste volledig vernieuwde treinen keren in 2016 terug op het spoor.

NS kocht de 81 VIRM-treinen die worden verbouwd in 1994 van een Duitse producent. Later kwamen daar nog zo‘n vierhonderd extra rijtuigen van een tweede, derde en vierde generatie bij. De nu versleten eerste treinen kunnen na een volledige metamorfose nog eens achttien jaar extra mee, belooft Mark Lohmeijer, directeur van de Haarlemse NedTrain- werkplaats.

Het ombouwproject kost NS ‘enkele honderden miljoenen‘. Maar dat is volgens projectleider Joris Rouppe van der Voort nog altijd véél goedkoper dan de aanschaf van nieuwe treinen: “Dat is twee keer zo duur." Omdat er weinig verandert in de bestuurderscabine, kan de intercity daarbij vrij snel terug op het spoor en hoeven machinisten geen extra training te ondergaan.

Over twee jaar lijken de oude VIRM-treinen van binnen erg op de eerder verbouwde ‘DD-AR‘-dubbeldekkers, waarbij er meer comfort is voor de reizigers. Zo worden de coupés van deze intercitys ook uitgerust met een loungebank, comfortabeler stoelen, extra bagageruimte en een mooier, hygiënisch toilet. In de eerste klas worden stopcontacten aangelegd. Er wordt nog met de overheid overlegd om deze ook in de tweede klasse in te bouwen.

Achter de schermen wordt de trein ook een stuk lichter gemaakt. Hierdoor gaat hij minder energie verbruiken en dus stukken zuiniger rijden, legt Van der Voort uit. Daarom wordt ook de buitenkant aerodynamischer gemaakt en gaat de nieuwe led-verlichting zich automatisch aanpassen aan het daglicht.

Technici van NedTrain doen eerst een zorgvuldige proef met slopen en opbouwen. Deze ervaring wordt gebruikt om de rest van de vloot in productie te kunnen ombouwen. “Een trein leeghalen klinkt simpel, maar je moet hier goed de tijd voor nemen", benadrukt Van der Voort. “Er gaan honderden dingen uit, maar er moeten ook zaken blijven zitten. De verkeerde draden moeten er bijvoorbeeld niet worden uitgehaald. Sommige onderdelen worden weggegooid, andere onderdelen worden hergebruikt."



(bron: www.metronieuws.nl)


Geplaatst op: 18-09-2014


« Vorige pagina