NL flag DE flag UK flag
Uitdagende projecten in complexe omgevingen!

Uitdagende projecten in complexe omgevingen!

Passie voor techniek!

Passie voor techniek!

Een carrière lang leren!

Een carrière lang leren!

Wij zetten onze klanten op het goede spoor!

Wij zetten onze klanten op het goede spoor!

Oog voor detail!

Oog voor detail!

Medewerker aan het woord ...


Ik ben Gijs Hoogeveen, meer dan 30 jaar kennis en ervaring in de techniek en commercie. Toen ik bij Trento solliciteerde was ik verrast dat je als bedrijf goed kan zijn in het inrichten en verbeteren van bedrijfsprocessen. Bij mijn vorige werkgever heb ik o.a. het Ridder ERP systeem geïmplementeerd, maar dat had voor mij, als accountmanager, een commerciële doelstelling. Dat Trento dit als business model heeft, was voor mij nieuw.

Door de cursussen en lezingen die door Trento georganiseerd worden, gericht op persoonlijke ontwikkeling, kan ik nog beter inspelen op de situaties die ik tegenkom. In mei 2012 ben ik begonnen bij de NedTrain Haarlem op de afdeling Constructie Wijziging als Manufacturing Engineer. Daar heb ik verschillende ombouw projecten voor treinen begeleid. O.a. productie en montage gereed gemaakt door het begeleiden van de engineering en de logistiek plus het maken van de werkinstructies. Dit alles volgens de LEAN methode. Mijn kennis van Toyota Production Systems was hierbij van groot belang.

Een ander project was de asbest sanering en kleine wijzigingen aan de verwarmingsinstallatie van de SGM Sprinter. Hiervoor heb ik verschillende NedTrain werkplaatsen bezocht; Haarlem waar de Pre Try Out (PTO) werd gedaan, Amersfoort waar tijdelijk een aantal SGM treinen werden geparkeerd en (gedeeltelijk) asbest sanering plaatsvond én Leidschendam waar het seriematige productiewerk werd uitgevoerd door nieuwe technische collega‘s die ik mocht instrueren en begeleiden.
Vervolgens heb ik bij NedTrain Haarlem meegewerkt aan de renovatie van de DDZ dubbeldekker, een van de, voor de passagier, mooiste treinen die momenteel voor NS rondrijden. Het inbouwen van de zeer fraaie biologische toiletten was daarbij de uitdaging. Door gebruik te maken van tekeningen en schetsen kon ik de werkinstructies zo maken dat de monteurs een duidelijk beeld kregen van wat er gedaan moest worden en de manier waarop.

Momenteel werk ik bij NedTrain Componenten Bedrijf (NCB) te Berkel Enschot, een nieuwe fabriek waar de revisie van treinonderdelen wordt uitgevoerd volgens de LEAN methode. Logistieke processen en productie zijn op elkaar afgestemd zodat de revisie van onderdelen op de juiste manier plaats kan vinden. Dit alles om uiteindelijk de klant van NS, de reiziger, een goede beleving te geven van zijn reis met de trein. Geen storingen, goed werkende ventilatie en Airco in de trein zijn voor de reiziger erg belangrijk. Door de groei van het aantal reizigers en het nog niet beschikbaar hebben van nieuwe treinen worden de oudere treinen weer in gebruik genomen. Aangezien de oude werkinstructies niet meer voldoen, dienen er nieuwe werkinstructies gemaakt te worden. Daarnaast worden processen opnieuw ingericht om alles volgens de huidige maatstaven te kunnen reviseren.

Een belangrijk punt van aandacht is de kennis die op de werkvloer aanwezig is.
Door de vergrijzing en het vertrek vanwege pensionering dient de kennis van de monteur te worden vastgelegd voor de toekomst. In overleg met deze monteurs heb ik de werkinstructies voor de revisie van veel elektrische componenten gemaakt. Mijn uitgangspunt is dat een monteur, die niet bekend is met het onderdeel, 90% van de informatie uit de instructie moet kunnen halen, de rest is zijn vakmanschap.

Het is al met al een heel verhaal geworden, maar als je het leuk vindt om te doen wat je doet én je kunt daarmee resultaten behalen die ertoe doen, dan is er niets mis mee om de ander daarmee 'lastig te vallen'.

Met vriendelijke groet,
Gijs Hoogeveen


Geplaatst op: 14-09-2016


« Vorige pagina